Όσο περνούν οι μέρες και η Τουρκία δεν δείχνει καμία απολύτως πρόθεση να λήξει σύντομα το ζήτημα που δημιούργησε με τη αρπαγή – σύλληψη των δύο Ελλήνων στρατιωτικών, τόσο η κατάσταση δυσκολεύει και τα ερωτήματα αυξάνονται για το που ακριβώς το πηγαίνει…

Τα Piperata.gr εξ’ αρχής σάς ενημέρωσαν ότι η Άγκυρα σαφώς και συσχετίζει (ανεπισήμως) την κράτηση των Ελλήνων στρατιωτών με την έκδοση των Τούρκων «πραξικοπηματιών» – στρατιωτικών που επιμόνως ζητά από την Ελλάδα. Όμως, σύμφωνα με συνεχή ενημέρωση που είμαι σε θέση να έχω, η Τουρκία φαίνεται να έχει και άλλους λόγους, στρατιωτικούς – επιχειρησιακούς – πολεμικούς, δηλαδή ακόμη πιο σοβαρούς, για να βρει τρόπο να κατηγορήσει τους Έλληνες για κατασκοπεία.

Σύμφωνα με ξένες διπλωματικές πληροφορίες, οι οποίες πλέον έχει γίνει εξαιρετικά δύσκολο να διασταυρωθούν από ελληνικής πλευράς, οι Έλληνες αξιωματικοί δεν έκαναν περιπολία πεζοί… Επέβαιναν σε τζιπ, κι όταν αντελήφθησαν ύποπτες πατημασιές εντός των συνόρων μας, κατέβηκαν και τις ακολούθησαν για 15-20 μέτρα περίπου, όπου η τουρκική περίπολος, έχοντας στήσει καρτέρι (ή βρισκόταν για άλλο σοβαρό λόγο στην περιοχή…), κατά πάσα πιθανότητα εντός του ελληνικού εδάφους, τους αιφνιδίασε και τους συνέλαβε (απήγαγε), ενώ κατάσχεσε και το ελληνικό στρατιωτικό όχημα! Το γιατί, αν όντως έχουν συμβεί έτσι, δεν είδαν το φως της δημοσιότητας τα παραπάνω γεγονότα, αυτό έχει να κάνει με τις συμβουλές των δικηγόρων των Ελλήνων στρατιωτικών στην Τουρκία, αλλά και των Ελλήνων διπλωματών, που σε συνεννόηση με την ελληνική κυβέρνηση, έχουν επιλέξει έναν ήπιο (παρασκηνιακό) τρόπο στη διαπραγμάτευση…

Στο μεταξύ, πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή στο τι ακριβώς παίζεται στην περιοχή. Σενάρια ξένων μυστικών υπηρεσιών και τα οποία πληροφορούμε, αναφέρουν ότι η Τουρκία επιχειρεί να αποπροσανατολίσει στο Αιγαίο και στην Κύπρο, αλλά ως απόκρυφο σχεδιασμό έχει να βρει μια αφορμή (επίσημη δικαιολογία) για να αιφνιδιάσει χτυπώντας στον Έβρο, προκειμένου να δημιουργήσει νέα δεδομένα στην Θράκη, όπως το 1974 έκανε στην Κύπρο!  

Μάλιστα, όπως αποκάλυψε το protothema.gr η Τουρκία κατασκευάζει ειδική τάφρο 4,5 χιλιόμετρα από το σημείο όπου συνελήφθησαν οι Έλληνες στρατιωτικοί, στο προγεφύρωμα του Κάραγατς, στην περιοχή των Καστανιών στον Έβρο, προκειμένου να εμποδίσει πιθανή προέλαση ελληνικών δυνάμεων ανατολικά, αλλά και να περιορίσει τις επιλογές της ελληνικής πλευράς σε μια δική της ενέργεια. Αυτή η τουρκική τάφρος μπορεί θεωρητικά να αποτελεί εμπόδιο για την κατάληψη του συνόλου της εξέχουσας του Κάραγατς, από την άλλη όμως αποτελεί και σημείο οχύρωσης του επιτιθέμενου σε εκείνο το σημείο, δηλαδή αν θελήσουν να γίνουν επιτιθέμενοι οι Τούρκοι. Διότι πάντα το νόμισμα έχει δύο όψεις.

Το κανάλι-τάφρος Canal Edirne (Κανάλι της Αδριανούπολης), όπως είναι η επίσημη ονομασία του, έχει συνολικό μήκος 7.800 μ., πλάτος 60 μ. και βάθος 3 μ. Χαράχτηκε δυτικά του σημερινού οικισμού Κάραγατς, που αποτελεί προάστιο της Αδριανούπολης στη δυτική όχθη του Έβρου, σε έκταση που απαλλοτριώθηκε από το Δημόσιο.

Η κατασκευή του έργου ανακοινώθηκε στα τέλη του 2015 από τον τότε πρωθυπουργό Αχμέτ Νταβούτογλου, έχοντας το «ΟΚ» του προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερτογάν και του αρχηγού του Γενικού Επιτελείου Εθνικής Άμυνας στρατηγού Χουλουσί Ακάρ, που βρίσκεται στη θέση του έως σήμερα. Οι πρώτες εργασίες ξεκίνησαν άμεσα και συνεχίστηκαν με εντατικό ρυθμό το επόμενο διάστημα, φτάνοντας στο 90% του έργου τον περασμένο Δεκέμβριο. Σύμφωνα με τουρκικά ΜΜΕ, το συνολικό κόστος του έργου άγγιξε τα 100 εκατ. δολάρια, ενώ προγραμματίζονται και εγκαίνια παρουσία του σουλτάνου Ερντογάν!

Τούρκοι στρατιωτικοί αναλυτές θεωρούν το Canal Edirne κορυφαίο οχυρωματικό έργο, με μοναδική αποστολή να αποτρέψει πιθανή εισβολή ελληνικών αρμάτων μάχης και μηχανοκίνητων δυνάμεων στην Ανατολική Θράκη σε περίπτωση στρατιωτικής εμπλοκής και προσπάθειας της Ελλάδας να δημιουργήσει «ισοδύναμο τετελεσμένο» μετά από πιθανή κατάληψη ελληνικού εδάφους από την Τουρκία. «Το ισοδύναμο τετελεσμένο προβλέπει ότι η απάντηση στην οποιαδήποτε εχθρική ενέργεια εναντίον της εδαφικής ακεραιότητας της χώρας θα είναι ισοδύναμη ενέργεια των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων.

Το έργο, που ολοκληρώθηκε μέσα σε 36 μήνες, θεωρείται επισήμως αντιπλημμυρικό και εντάσσεται στο πλαίσιο της πολιτικής προστασίας για το ενδεχόμενο υπερχείλισης του Εβρου από ακραία καιρικά φαινόμενα, που τα τελευταία χρόνια είναι έντονα. Το διάστημα αυτό ολοκληρώνονται τα τεχνικά έργα (δρόμοι, γέφυρες κ.ά.) που είναι αναγκαία για την άμεση πρόσβαση και διαπέραση της τάφρου από τουρκικές δυνάμεις, εφόσον απαιτηθεί.

Τουρκικές αμυντικές ιστοσελίδες υποστηρίζουν ότι με τη νέα τάφρο «σφραγίζεται» το μοναδικό σημείο από το οποίο ελληνικές μηχανοκίνητες δυνάμεις θα μπορούσαν να δημιουργήσουν προγεφύρωμα στο Κάραγατς για να προελάσουν στη συνέχεια ανατολικά προς την πεδιάδα της Ανατολικής Θράκης, αφού πρώτα βέβαια καταφέρουν να διαπεράσουν τον ποταμό Έβρο.

Έχοντας ως δεδομένο ότι το δόγμα της Ελλάδας δεν είναι επιθετικό, σενάρια ζεύξης του Έβρου τίθενται μόνο στην περίπτωση τουρκικής προσβολής ή θερμού επεισοδίου τύπου Ιμίων. Τον περασμένο Ιούλιο, πάντως, το Δ’ Σώμα Στρατού προχώρησε σε επίδειξη της ισχύος του -στέλνοντας παράλληλα μήνυμα στους γείτονες- με την πραγματοποίηση άσκησης βίαιης διάβασης του Canal Edirne και προέλασης στη συνέχεια στα ανατολικά, παρουσία και του Α/ΓΕΣ αντιστράτηγου Αλκιβιάδη Στεφανή. Σύμφωνα με το σενάριο προσομοίωσης, η άσκηση στόχευε σε πολύωρες επιχειρήσεις προκειμένου να διαμορφωθεί ικανό προγεφύρωμα βάθους αρκετών δεκάδων χιλιομέτρων στο τρίγωνο του Κάραγατς και εντός τουρκικού εδάφους.

Η ελληνική τάφρος στον Εβρο

Τη δική της τάφρο δυτικά των χερσαίων συνόρων με την Τουρκία έχει όμως και η Ελλάδα. Χρονολογείται από το 1974, ωστόσο την περίοδο 2010-2011 πραγματοποιήθηκαν εργασίες διαπλάτυνσης, εκβάθυνσης και επέκτασής της, αποκλειστικά με μέσα και προσωπικό του Μηχανικού, με χαμηλότερο κόστος κατασκευής σε σχέση με μια ιδιωτική εταιρεία, υπό την επίβλεψη του τότε Α/ΓΕΣ στρατηγού Φραγκούλη Φράγκου.

Η τάφρος έχει μήκος 12 χλμ., πλάτος 35 μέτρα, βάθος 12 μέτρα, ύψος αναχώματος 7 μέτρα και μπορεί να χρησιμοποιηθεί και σαν βαλβίδα εκτόνωσης του ποταμού Αρδα σε περιόδους πλημμύρας. Το «lifting» και η επέκταση της τάφρου είχαν χαρακτηριστεί αναγκαία μετά την αγορά των νέων γεφυροφόρων αρμάτων από τις τουρκικές δυνάμεις για τη διάβαση του Εβρου.

Σύμφωνα με τον σχεδιασμό του Ε.Σ., η αντιαρματική τάφρος ισχυροποιεί σημαντικά την αμυντική ικανότητα του Έβρου, επιτρέποντας εξοικονόμηση στρατιωτικών δυνάμεων για την αντιμετώπιση ενδεχόμενης τουρκικής επιθετικής ενέργειας και ταυτόχρονα εξασφαλίζει την έγκαιρη προειδοποίηση σε περίπτωση προετοιμασίας του αντιπάλου για επιθετική ενέργεια, αφού η διάβαση του ποταμού και ακολούθως της τάφρου απαιτεί μεγάλη συγκέντρωση δυνάμεων.

Το προγεφύρωμα βρίσκεται βορειοανατολικά της Ορεστιάδας και εκτείνεται από τον συνοριακό σταθμό Καστανιών, όπου συμβάλλουν οι ποταμοί Εβρος και Αρδας, μέχρι ανατολικά του χωριού Νέα Βύσσα.

Το τρίγωνο του Κάραγατς

Το προγεφύρωμα που βρίσκεται βορειοανατολικά της Ορεστιάδας εκτείνεται από τον συνοριακό σταθμό Καστανιών, όπου συμβάλλουν οι ποταμοί Εβρος και Αρδας, μέχρι ανατολικά του χωριού Νέα Βύσσα. Το εν λόγω προγεφύρωμα προέκυψε στο πλαίσιο της εφαρμογής ειδικής ρύθμισης που περιλαμβανόταν στη Συνθήκης της Λωζάννης (1923) η οποία καλύπτει την Αδριανούπολη (Κάραγατς) που είναι κτισμένη στις όχθες του Έβρου. Σε αυτό το σημείο τα σύνορα Ελλάδας – Τουρκίας δεν ταυτίζονται με τον μέσο ρου του Έβρου, όπως στην υπόλοιπη οριογραμμή, αλλά είναι χερσαία με μήκος περί τα 12 χλμ. Το λεγόμενο τρίγωνο του Κάραγατς είναι μια στενή λωρίδα γης έκτασης 24.000 τ.μ. που εκτείνεται στη δυτική όχθη του ποταμού Έβρου και αποτελεί ουσιαστικά το μοναδικό σημείο της ελληνοτουρκικής μεθορίου που υπάρχουν χερσαία σύνορα με την Ελλάδα.

Το «μαύρο ιστορικό»…

Το 1923 και μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή, η Ανατολική Θράκη αποδόθηκε στην Τουρκία και ο Ελληνικός Στρατός αποσύρθηκε άμεσα δυτικά του Εβρου, που ορίστηκε φυσικό σύνορο των δύο χωρών χωρίζοντας γεωγραφικά τη Δυτική από την Ανατολική Θράκη.

Αρχικά η Αδριανούπολη δόθηκε στην Τουρκία, ενώ το προάστιο του Κάραγατς -στη δυτική όχθη του ποταμού-, όπου βρισκόταν ο επιβλητικός σιδηροδρομικός σταθμός της πόλης, στην Ελλάδα.

Γρήγορα η περιοχή του Κάραγατς πλημμύρισε από Έλληνες πρόσφυγες που άφησαν πίσω τα σπίτια τους αναζητώντας τη νέα τους πατρίδα. Ωστόσο οι συνομιλίες για την υπογραφή ειρήνης στη Λωζάννη δεν είχαν ολοκληρωθεί, αφού η τουρκική πλευρά επέμενε να καταβάλει η Ελλάδα υπέρογκες πολεμικές αποζημιώσεις. Ο Έλληνας διαπραγματευτής Ελευθέριος Βενιζέλος πρότεινε στον Τούρκο πληρεξούσιο Ισμέτ Ινονού να παραχωρήσει η Ελλάδα στην Τουρκία το τρίγωνο του Κάραγατς αντί κάποιας άλλης αποζημίωσης.

Η απάντηση της τουρκικής πλευράς άργησε, κρατώντας ανοιχτό το ενδεχόμενο καταγγελίας της εκεχειρίας και έναρξης νέων εχθροπραξιών ανάμεσα σε Ελλάδα και Τουρκία στη Θράκη. Στις 26/5/1923 ο Ινονού αποδέχτηκε τελικά την ελληνική πρόταση και η τριγωνική περιοχή που ορίζεται από το Κάραγατς και τα χωριά Ντεμερντές και Μπόσνα πέρασε στην κυριαρχία της Τουρκίας και οι Ανατολικοθρακιώτες πρόσφυγες πήραν και πάλι τον δρόμο της προσφυγιάς περνώντας τον Έβρο, περίπου 18 χλμ. νότια της Αδριανούπολης, όπου σήμερα είναι η Ορεστιάδα, κι εκεί έβαλαν τον θεμέλιο λίθο της νέας πατρίδας τους.


Κάντε μας follow στο Twitter για να μην χάσετε καμία πιπεράτη είδηση!


Ακολούθησε μας στο Instagram και ζήστε μια μοναδική εμπειρία!


Τα ΠΙΠΕΡΑΤΑ παρασκήνια που είναι διά χειρός Πάρι Κουρτζίδη… είναι πάντα ενυπόγραφα!
Όσα ΠΙΠΕΡΑΤΑ δεν φέρουν το σκίτσο με την υπογραφή του, αναρτώνται από τη δημοσιογραφική ομάδα της RP Media Hellas ή υπογράφονται από το συντάκτη τους.