Coca Cola
Πηγή: Pixabay

Η διαμάχη που έχει ξεσπάσει μεταξύ των εταιριών  Βίκος, Λουξ, ΕΨΑ με την Coca Cola και το υπουργείο Πολιτισμού αναφορικά με την καμπάνια της πολυεθνικής και την χρήση εθνικών συμβόλων στις συσκευασίες της εντείνεται.

Συγκεκριμένα η κόντρα έχει ξεσπάσει για το γεγονός ότι έχει κυκλοφορήσει συλλεκτική συσκευασία της Coca Cola με θέμα την Αθήνα και στα μπουκάλια της απεικονίζεται ο Παρθενώνας και η Βουλή των Ελλήνων.

Η πρόθεση των ανταγωνιστικών προς την Coca Cola εταιριών να προσφύγουν στο Συμβούλιο Ελέγχου Επικοινωνίας για το θέμα δεν έμεινε ασχολίαστη από πηγές του ελληνικού branch της πολυεθνικής που ανέφεραν πως ο Τουρισμός και η ανάδειξη της Ελλάδας διεθνώς αποτελεί για την εταιρεία προτεραιότητα και στρατηγικό πυλώνα του προγράμματος κοινωνικής προσφοράς.

Επισήμαναν μάλιστα πως η Coca-Cola στην Ελλάδα εδώ και 3 χρόνια στηρίζει σταθερά τον ελληνικό τουρισμό, προωθώντας δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς της χώρας μας, μέσα από τα συλλεκτικά μπουκάλια, χρησιμοποιώντας ως Μέσο μια διεθνώς αναγνωρίσιμη μάρκα και ένα πασίγνωστο σύμβολο (το μπουκάλι της Coca-Cola).

Οι εταιρείες προσέφυγαν τελικά στο Συμβούλιο Επικοινωνίας καταφέρνοντας να αποσπάσουν απόφαση σύμφωνα με την οποία θα πρέπει η επίμαχη διαφήμιση να έχει αποσυρθεί εντός 30 εργάσιμων ημερών.

Με βάση αυτή την απόφαση, οι εταιρείες απέστειλαν παράλληλα και εξώδικο στο υπουργείο Πολιτισμού καταγγέλοντας την Coca Cola για παράνομη επικοινωνιακή στρατηγική.

Σε ανακοίνωσή τους επισήμαναν ότι «ενώ οι τρεις ελληνικές εταιρείες έχουν δικαιωθεί σύμφωνα με απόφαση του ΣΕΕ, η στάση του Υπουργείου Πολιτισμού απέναντι στην εμπορευματοποίηση της εθνικής μας κληρονομιάς εγείρει ερωτήματα».

Και συνέχισαν λέγοντας ότι «το υπουργείο Πολιτισμού λαμβάνοντας υπόψη του την απόφαση μιας και μόνο έμμισθης συμβούλου του, παραχωρεί το δικαίωμα στην Coca Cola να συνεχίζει να εμπορευματοποιείται τα εθνικά μνημεία χωρίς να προβαίνει στην επιβολή κάποιου προστίμου ή την πληρωμή των σχετικών τελών, παρά τη σαφήνεια του νόμου επί του θέματος».

«Η εν λόγω απόφαση εγείρει ερωτήματα καθώς η μη διεκδίκηση είσπραξης των προβλεπομένων ποσών από το Υπουργείο Πολιτισμού προς την εταιρεία σημαίνει τη ζημίωση του κράτους και της οικονομίας συνολικά, αφού σε αντίθετη περίπτωση η πολυεθνική θα κατέθετε κάποια εκατομμύρια στα ταμεία της χώρας.

Ασφαλώς, καμία από τις εταιρείες που έχουν τεθεί εναντίον της Coca Colaδεν προσβλέπει μέσω της προσφυγής της στη δικαιοσύνη στην χρηματική αποζημίωση, αντιθέτως, απώτερος σκοπός κάθε κίνησης αποτελεί ο περιορισμός της αυθαιρεσίας στη χρήση των εθνικών συμβόλων για επιχειρηματικό όφελος», επισήμαναν.

Ως απάντηση στην εξώδικη διαμαρτυρία το υπουργείο τόνισε από τη μεριά του έχει δρομολογήσει την κατάργηση της υπουργικής απόφασης της Μυρσίνης Ζορμπά με την οποία ηCoca Cola βρέθηκε υπόλογη για την χρήση εθνικών συμβόλων.

Η νυν ηγεσία του υπουργείου Πολιτισμού ισχυρίζεται ότι η υπουργική απόφαση της προηγούμενης κυβέρνησης εισήγαγε ουσιαστικά την «προληπτική λογοκρισία για αναπαραστάσεις».

Όπως σημείωσε το υπουργείο Πολιτισμού, η εταιρεία Coca Cola Ελλάς απευθύνθηκε το Νοέμβριο του 2018 στις αρμόδιες υπηρεσίες του για να λάβει άδεια ελεύθερης σχεδιαστικής σύνθεσης για τη διαφήμιση συλλεκτικής συσκευασίας αφιερωμένης στην Αθήνα. Έλαβαν την απάντηση ότι δεν απαιτείται άδεια χρήσης για την ελεύθερη σχεδιαστική απεικόνιση.

Στις 4 Ιουλίου – λίγες μέρες πριν τις εθνικές εκλογές – δημοσιεύτηκε υπουργική απόφαση σχετικά – μεταξύ άλλων – με την παραγωγή αντιγράφων, απεικονίσεων και λοιπών αναπαραστάσεων που ανήκουν στο Δημόσιο.

Όπως όμως ισχυρίζεται το υπουργείο, η υπουργική απόφαση δημοσιεύτηκε μετά από τη γνωμοδότηση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου της 1ης Αυγούστου του 2018, δηλαδή με 11 μήνες καθυστέρηση αλλά και με σημαντικές αλλαγές τις οποίες θεωρεί μη αιτιολογημένες συγκριτικά με την γνωμοδότηση του Συμβουλίου και τις αντιρρήσεις των αρμόδιων υπηρεσιών.

Η εξέλιξη αυτή προκάλεσε εκ νέου την αντίδραση της Βίκος, Έψα, Λουξ η οποία σε χθεσινή της ανακοίνωσή της κάνει λόγο για «πολιτικά παιχνίδια» αλλά και νομικούς ακροβατισμούς «και ανακρίβειες από το ΥΠΠΟΑ εις βάρος των δημοσίων εσόδων».

«Με τη στάση του Υπουργείου Πολιτισμού γίνεται ξεκάθαρη η εμμονή του στην στήριξη της άποψης ενός προσώπου με σχέση έμμισθης εντολής και πάγιας αντιμισθίας, την οποία φαίνεται να υιοθετεί εκ του προχείρου ανώτερη υπάλληλος, χωρίς να έχει επιζητηθεί η γνωμοδότηση του νομικού Συμβουλίου του κράτους ή κάποιου άλλου οργάνου αρμοδίου για την επίλυση τόσο σοβαρών ζητημάτων που αφορούν το Υπουργείο Πολιτισμού.

Επιπλέον, καθίσταται σαφές για μια ακόμα φορά ότι η Λουξ, ΕΨΑ και Βίκος με τις ενέργειες που ακολουθούν δεν επιδιώκουν ίδιον οικονομικό όφελος , αντιθέτως κοινός και μοναδικός στόχος τους παραμένει ο άμεσος περιορισμός παράνομων πρακτικών εμπορευματοποίησης των εθνικών μας συμβόλων αλλά και φαινομένων αθέμιτου ανταγωνισμού.

Αξίζει να τονιστεί ότι οι τρεις εταιρείες-Μέλη της πρωτοβουλίας ΕΛΛΑ-ΔΙΚΑ ΜΑΣ, η ΕΨΑ, Βίκος και Λουξ δεν υψώνουν καμία κομματική σημαία στη διαμάχη που διαφαίνεται ότι έχει προκύψει ανάμεσα στην κυβέρνηση και την αντιπολίτευση. Κλείνοντας, ενώ όλη η Ελλάδα αντιλαμβάνεται την εμπορική χρήση και εκμετάλλευση των εθνικών μας συμβόλων, το ΥΠΠΟΑ βλέπει ‘παιδιά που ζωγραφίζουν’ ενώ άλλοι θησαυρίζουν», καταλήγει.

Και πάλι πάντως δεν έμεινε αναπάντητη αυτή η τοποθέτηση από τη μεριά της Coca Cola Hellas η οποία την Παρασκευή έκανε λόγο για «συνεχιζόμενη συκοφαντική ενέργεια των εταιρειών Βίκος, Λουξ και ΕΨΑ» επισημαίνοντας πως έχει λάβει από το Νοέμβριο του 2018 έγγραφη διαβεβαίωση από τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Πολιτισμού και υπό την προηγούμενη πολιτική ηγεσία ότι δεν απαιτείται άδεια για την απεικόνιση συλλεκτικής φιάλης που υποβλήθηκε προς έλεγχο.

Σημείωσε περαιτέρω η εταιρεία ότι «οι εντυπώσεις που δημιουργούνται το τελευταίο διάστημα σε βάρος μας, περί μη τήρησης του νόμου είναι απολύτως λανθασμένες, καθώς διαστρεβλώνουν την πραγματική εικόνα, μειώνουν την αξία των ενεργειών μας και τον ουσιαστικό σκοπό των συλλεκτικών συσκευασιών, που είναι η προβολή της Ελλάδας και η στήριξη του ελληνικού Τουρισμού»

Κατέληξε η ανακοίνωση της εταιρείας ότι «με σεβασμό για την κοινωνία μέσα στην οποία λειτουργεί θα ασκήσει τα νόμιμα δικαιώματά της για κάθε συκοφαντική δράση κατά της εταιρείας, προκειμένου να αποκατασταθεί η αλήθεια».

Ο τέως υφυπουργός Πολιτισμού, Κώστας Στρατής, προχώρησε σε δήλωση για την υπόθεση της Coca Cola και τη χρήση απεικόνισης του Παρθενώνα σε διαφημιστικές συσκευασίες της.

Μάλιστα, οι εταιρείες Βίκος, Λουξ και Έψα εξέφρασαν τη δυσαρέσκειά τους προς το υπουργείο Πολιτισμού για τη διαμάχη με την Coca Cola κάνοντας λόγο για πολιτικά παιχνίδια, έχοντας κηρύξει νωρίτερα τον «πόλεμο».

Συγκεκριμένα ο κ. Στρατής ανέφερε: «Μετά τον τραγέλαφο με τον προσωρινό δανεισμό των Γλυπτών από το Βρετανικό Μουσείο, που έληξε άδοξα για τον πρωθυπουργό με το μεγαλοπρεπές άδειασμά του από την υπουργό Πολιτισμού σε πρόσφατη συνέντευξή της, το Υπουργείο Πολιτισμού κατόρθωσε να χτυπήσει για δεύτερη φορά μέσα σε λίγες εβδομάδες για τον Παρθενώνα. Αυτή τη φορά σε σχέση με τη χρήση απεικόνισης του κορυφαίου αυτού μνημείου του παγκόσμιου πολιτισμού σε συσκευασίες της Coca Cola στο πλαίσιο διαφημιστικής καμπάνιας.

Το θεσμικό πλαίσιο για τη χρήση απεικονίσεων των μνημείων που διαχειρίζεται το κράτος είναι σαφές και ισχυρό.

Η απόφαση της 4.7.2019 της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ προβλέπει ρητά ότι για τη χρήση κάθε είδους απεικονίσεων μνημείων επί κάθε είδους υλικού φορέα, π.χ. βιβλία, περιοδικά, αφίσες, ετικέτες, λογότυπα κ.ά., απαιτείται άδεια του Υπουργείου Πολιτισμού και πληρωμή τελών υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου, τα οποία μάλιστα προκαταβάλλονται.

Και όμως, η υπουργός Πολιτισμού, αντί να πράξει το αυτονόητο καθήκον της και να διασφαλίσει το δημόσιο συμφέρον, ψεύδεται ασύστολα και κατασκευάζει δήθεν “σφάλματα” της προηγούμενης πολιτικής ηγεσίας, καλώντας μας μάλιστα να σιωπήσουμε για το θέμα.

Με τον θρασύτατο αυτό τρόπο, επιχειρεί να συσκοτίσει τις πραγματικές της προθέσεις για την ακύρωση της απόφασή μας της 4.7.2019 και τον περιορισμό του όρου “απεικόνιση” μόνο στην πιστή και ακριβή αποτύπωσης της φυσικής εικόνας των μνημείων, ώστε να μην απαιτείται άδεια του Υπουργείου Πολιτισμού και καταβολή τελών υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου για τη χρήση των πάσης φύσεως τεχνικών και καλλιτεχνικών αποδόσεων για εμπορικούς και διαφημιστικούς σκοπούς.

Χαρακτηριστική, εξάλλου, είναι η ταύτιση της ρητορικής της υπουργού με την επιχειρηματολογία κύκλων της εταιρείας ότι η απόφαση της 4.7.2019 είναι δήθεν “αντίθετη με τον νόμο και το Σύνταγμα, καθώς υποβάλλει σε μορφή προληπτικής λογοκρισίας την τέχνη – ελεύθερα σχέδια”.

Την ίδια στιγμή, βέβαια, η κατά τα άλλα λαλίστατη υπουργός δεν βρίσκει δυο λόγια να πει για την πραγματική είδηση των ημερών, που δεν είναι άλλη από την ποινική δίωξη κατά δεκαεπτά μελών του Διοικητικού Συμβουλίου του Ταμείου Αλληλοβοήθειας για σοβαρά κακουργήματα, μεταξύ των οποίων και αυτό της εγκληματικής οργάνωσης.

Μια σημαντικότατη εξέλιξη από την οποία ανακύπτουν βαρύτατες πολιτικές ευθύνες για τους υπουργούς της Νέας Δημοκρατίας της περιόδου 2012 – 2014, που οφείλουν να πάρουν θέση, αλλά και για την ίδια προσωπικά, τόσο ως γενική γραμματέας του Υπουργείου εκείνη την περίοδο, όσο και με την τωρινή της ιδιότητα για την πολιτική αναδοχή και κάλυψη που έχει προσφέρει από την πρώτη στιγμή της θητείας της στους εμπλεκόμενους.

 


Κάντε μας follow στο Twitter για να μην χάσετε καμία πιπεράτη είδηση!


Ακολούθησε μας στο Instagram και ζήστε μια μοναδική εμπειρία!


Τα ΠΙΠΕΡΑΤΑ παρασκήνια που είναι διά χειρός Πάρι Κουρτζίδη… είναι πάντα ενυπόγραφα!
Όσα ΠΙΠΕΡΑΤΑ δεν φέρουν το σκίτσο με την υπογραφή του, αναρτώνται από τη δημοσιογραφική ομάδα της RP Media Hellas ή υπογράφονται από το συντάκτη τους.